Voor de eerste keer naar een beurs

Hoera! Je mag naar de beurs. Niet die met de gong en aandeelhouders. Een beurs met jouw stand. Een kans om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. En dat doe je natuurlijk op een onweerstaanbare manier. Want je hebt maar één kans op een goede eerste indruk. Dit is waar je op moet letten als je voor het eerst naar een beurs gaat.

Zorg voor actie!

Als je op wilt vallen, moet je daar wat voor doen. Zorg dat de bezoekers van de beurs het over jouw stand hebben. Pak flink uit. Met een hologram bijvoorbeeld. Of een stille disco met bijpassende vloer. Of geef elke bezoeker een stappenteller en projecteer op een groot ledscherm hoeveel stappen ze maken op de beurs. Natuurlijk krijgt de winnaar een passend cadeau. Een heerlijke voetenmassage bijvoorbeeld. Dure grap zeker? Nee hoor. Een goed idee hoeft niet veel te kosten. Er is voor elk budget wat creatiefs te bedenken.

De maag wil ook wat

Natuurlijk is jouw stand oogverblindend. Maar bezoekers gebruiken niet alleen hun ogen. Ze gebruiken ook hun neus. En daar kun jij handig op inspelen. Door de lekkerste koffie en heerlijkste hapjes neer te zetten bijvoorbeeld. En zorg er dan ook voor dat je al dat lekkers op een bijzondere manier serveert. Bedenk bij alles wat je doet: onthouden bezoekers mijn stand op deze manier?

Bepaal het doel van je stand

Voordat je aan de slag gaat met je stand, is het handig om te bedenken wat de bezoekers komen doen. Want dat lekkere hapje en die bijzondere beleving zijn leuk, maar uiteindelijk wil je dat ze met meer naar huis gaan dan een speciale herinnering. Meestal zijn dit de redenen om op een beurs te gaan staan:

1. Bijpraten met bestaande relaties
2. Nieuwe klanten binnenhalen
3. Je merk nog beter positioneren: meer naamsbekendheid genereren.

Relaxen of netwerken

Punt 3 is vaak van toepassing op bestaande en nieuwe relaties. Maar punt 1 en 2 kunnen elkaar soms bijten. Want bestaande relaties die bij willen praten, nemen vaak uitgebreid de tijd. Ze doen een groot beroep op je. En dat gaat soms ten koste van nieuwe klanten. Zij durven namelijk niet naar je toe te stappen als je met je relaties op de bank hangt.

Gelukkig kun je op een slimme manier zelf bepalen hoe bezoekers je stand gebruiken. Is je belangrijkste doel bijpraten? Zet wat lekkere stoelen of banken neer. Ben je op zoek naar een verrassende manier om nieuwe klanten te leren kennen? Speel een potje airhockey met ze of geef ze een Virtual Reality beleving. Je kunt heel veel afdwingen met de inrichting van je stand. Geef je de gasten bijvoorbeeld een kant en klare kop koffie? Of maak je er een beleving van en laat je ze zelf de bonen op een creatieve manier malen?

Werk aan je eigen presentatie

Niet alleen de presentatie van de stand is van belang. Ook de presentatie van jou en je team tellen mee. Wat dragen jullie? Hoe benaderen jullie mensen? Maak daar afspraken over en houd je daar ook aan. Jullie manier van communiceren moet passen bij wat je uitdraagt met de rest van je stand.

Als je een product verkoopt waar een konijnenpak passend bij is: ga je gang. Maar houd altijd het totale plaatje in gedachten. Sta je met een bijzonder ontwerp op de beurs? Draag dan bijvoorbeeld allemaal een shirt met de eerste tekeningen. Wil je uitstralen dat je benaderbaar bent? Draag dan een sweater met je naam er groot op. Of draai het eens om. Een print als “Mijn naam is niet Han.” prikkelt mensen om je aan te spreken en te vragen hoe je dan wel heet. Zorg er dan wel voor dat elke medewerker een andere naam op zijn of haar shirt heeft. Dat houdt het spannend.

Hulp nodig? standbouw.amsterdam staat voor je klaar

Kun je wel een beetje hulp gebruiken bij de inrichting en vormgeving van je eerste stand? Of ben je benieuwd naar wat een ontwerper bedenkt bij jouw bedrijf? Neem dan eens contact op met standbouw.amsterdam. Samen zorgen we ervoor dat je een verpletterende indruk maakt als je voor de eerste keer naar een beurs gaat.

Contact